Ännu en jätteuppdatering

Oooops… långa jätteuppdateringar som sträcker sig över flera veckor verkar ha blivit min nya grej! Tyvärr! Livet rullar på och mycket händer, och kanske är det just därför det blir såhär ibland, men min tanke med bloggen är ju egentligen att vara lite flitigare och hinna fånga lite fler roliga vardagsminnen också… nåja, här kommer ännu en långuppdatering och så får vi se om det är den sista i raden eller inte.

Min bil underkändes ju vid besiktningen för ganska exakt en månad sen. Handbromsen och höger styrled höll tydligen inte alls Mercedes-standard längre. Enligt en av de gamla kloka på jobbet så brukar Mercedes kunna självlaga sig, men det hände inte med min bil, så till slut värvade jag en duktig andramekaniker och bytte mitt livs första styrled med lite teknisk support. Tack för hjälpen! Handbromsen justerar man tydligen med t.ex. en skruvmejsel som sticks in i ett av bulthålen där hjulmuttrarna sen sitter, och först tänkte jag faktiskt att nu driver han med mig! Det kan ju inte vara sådär man ska göra…!? Haha, men så var det, handbromsen blev superstark, och förra veckan gled Viton igenom besiktningen med vitt papper.

Dagarna efter slocknade varvmätarens belysning helt, samt att ett nytt gnirkande kom fram i bakdämpningen nånstans… men… det kanske självlagar sig? Hihi

All snö på tomten är i stort sett borta nu, och det är skönt att kunna pyssla på kring huset på helgerna. Här är lånehundarna Nanok och Nalle fortfarande kvar, och jag rensar hängrännor på uthusen. Jag har ju fyra uthus med hängrännor så jag fick se tomten från lite olika håll, men huset i sig är för högt, eller stegen för kort, så det finns lite kvar att göra. Som vanligt tyckte hundarna att det var lite roligt/spännande/läskigt att ha matte PÅ TAKET!

Förrförra veckan var vi till Göteborg för El-fack, en jättestor mässa som visar upp ALLT (jo nästan) inom el på Svenska mässan. Jätteintressant för en nörd förstås, och så träffar man ju alltid många bekanta ansikten från branschen och får kramas mycket! Sen var det förstås kul att hänga hela dagarna med bästa kollegorna, nivån var jämn men låg (hihi) och vi har så jäkla roligt ihop. Trots sena kvällar pallrade jag mig upp för en morgonjogg i stan morgon nr 1 – superskönt! Andra morgonen visade sig Göteborg från sin regniga sida, så då blev det frukost direkt istället. En kanonresa på alla sätt, och årets första öl i tält!

Hemma igen var det förstås dags att dra ner på glittret. Nanok och Nalle åkte hem medan jag vari Göteborg och deras gulliga matte gav mig en hel påse med go-saker! Tack! Noomi och Giela löper och Noomi har varit extragosig. Ville till och med sitta i mitt knä ute i rastgården medan de andra tuggade köttben. Vem vill ha ett köttben, när man kan sitta i mattes knä? Den logiken brukar inte gälla för Noomi, som ”kan själv”, så en bild fick det bli som bevis! (ska påminna henne om den senare…MOOOAAAHAHAHAA…)

Regnigt har det varit också, och då vill inte systrarna Kaela och Silva gå ut och bli blöta. Speciellt inte Silva. Hon hatar verkligen regn, vattenpölar och smuts. Frukost på sängen alltså!

Förra helgen kom ännu en lånehund hit. Mina grannars hundar hade hamnat i gruff och för att kunna skilja dem åt en liten tid så fick den yngsta flytta in hos oss, en mysig och snäll kille!

Åkern på andra sidan vägen har nästan dagligen besök av två rådjur, eller ett par tranor, och det är mysigt att ha lite djurliv utanför fönstret. Noomi tycker att rådjuren är jättefina, och att de är här ofta ger ju bra tillfälle att kunna träna lite på att hantera dem – med koppel förstås! Även om hon är enormt intresserad så blir hon inte alls lika blockerad som en husky i samma läge skulle bli, och det känns skönt. Någon helt regelrätt skvallerträning har vi inte fått till men vi kör lite grunder. Att få med sig klickern ut genom dörren är tydligen svårt att minnas för matte, så det blir röst å kamplek, inte lika exakt riktigt men det är ju en start.

Förra helgen fick jag även lära mig grunderna i att stabba virke. Jag och 5-6 karlar från byarna härikring samlades hos min granne och sorterade ut en stooor hög med regelvirke i fina stabbar (var det så man sa?) där virket ska kunna torka rätt och rakt. Ett riktigt härligt och roligt fyspass med många skratt. Här är delar av det vi åstadkom, och sen på kvällen var hela kroppen och knoppen härligt trötta. Mer stabbning hoppas jag det blir, för jag har både ved och skottning att tacka för och det känns bra att kunna ge något tillbaka även till en supersnäll person som egentligen redan har allt och kan allt, men lite extra armkraft kan ju alltid behövas!


Giela och Noomi myser framför brasan

Äntligen har sommarjackan och sommarskorna gjort riktig entré även uppe hos oss, och även om jag älskar vintern och senaste slädsäsongen blev alldeles för kort, så känns det faktiskt härligt med vår och sommar. Skönt att kunna nyttja alla uterummen och sitta ute i rastgården i timtal utan att bli kall osv. Så, lite sommarshopping unnade jag mig själv! Nu är jag redo för sommar på alla sätt – förutom att mina ”vita” foppisar tydligen är totalt avtändande efter att Noomi slitit bort en stor tugga och adderat några extra hål, hihi.

Något annat som är smått avtändande för oss tvåbenta är kanske slaktavfall…hundarna däremot blev jätteglada när jag grävde upp lite älgöron och en mule ur deras ena frysbox. Med världens slöaste kniv försökte jag delar örat från kinden från läppen (jo det som syns på bilden) för att alla skulle få varsin bit. Fick till slut hämta en såg i hundhuset, för jag ville inte gå in efter en kniv medan halva gänget redan börjat tugga på godbitar, som faktiskt är så goda att man kan vilja vakta dem från varandra. Nåja, mulen räckte riktigt länge och den suger extrahunden Brasse fortfarande på, hihi.

En annan skön sak med våren är att vägarna är rena och torra och att man lätt kan hitta bra promenadstråk utan att bli blöt om fötterna. För oss som gillar promenader är det superhärligt! Och på nåt sätt är ju alla årstider extra härliga här ute i byn när man har skogen alldeles utanför dörren och ser skiftningarna så mycket närmare. Även om vi bodde ganska naturnära på villakvarteret i Vittjärv så var det ändå inte alls samma sak som här, Rågis är bäst helt enkelt!

I onsdags kväll hade vi grillfest på  jobbet för att fira av ett gäng nyblivna pensionärer som jobbat väldigt länge inom företaget och gjort mycket bra. Trevligt och urspårat som vanligt, och kvällen avslutades på bästa sätt med dans till svetten började lacka samt lite bilragg. Jag var förstås nykter å chaufför (som det ofta blir när man bor en bit bort men jag har ju lika kul för det), men fick i alla fall tillåtelse av min kollega Lasse att lägga ut en bild! Hihi

Sådär, typ där kom ju livet i stort ikapp! Idag började jag dagen med uppstigning före 06.00 för att ta emot två lånehundar till som ska bo här över helgen. Extrahundgården har verkligen kommit till nytta senaste veckorna och det är ju kul att kunna hjälpa till. Brasse bor nu granne med Mintu och Nalle, för de har ju hunnit lära känna varandra rätt bra redan, och nya hundarna bor i Mintu och Nalles vanliga hundgård, dvs. den som är fristående. Rossi har fått flytta in för även om hon är snäll i grunden så gör schäfern i henne att hon lätt skäller och när hon drar igång så är det lätt att de andra blir mer högljudda och livliga också. Nåja, hon älskar att vara inne och är kanske bara glad över det. Extrahundarna har skällt lite på morgonen, mycket nytt med en flytt förstås, men nu är det tyst och alla sover.

Jag måsta även säga att jag är imponerad över mina egna hundar och hur väl de börjar hantera besök. Visst, i början är det högljutt, men det brukar inte ta lång stund alls innan de gått och lagt sig för att sova igen, även om nykomlingarna i hundgråden bredvid skäller eller lever om (vilket man ju helt kan förstå). Praktiskt är det i alla fall, för annars kan det ju lätt bli så att alla drar igång varandra och energinivån inte landar riktigt lika lätt.

Nä, dags att göra lite nytta. Började dagen med en supergod frukost så nu borde storverk kunna uträttas även om natten blev lite kort… =)

2 tankar på “Ännu en jätteuppdatering

  1. Hej! Saknar dig på fejjan men får följa dig här istället!:) Varit alldeles i mina kvarter utan att säga hej?! 😉 Förstår dock att det var späckat schema *S*.
    Underbara bilder som vanligt! kram

    • Jo schemat var fullt, men det hade ju varit superskoj att ses! Jag var faktiskt alldeles för inne i jobbtankar för att tänka nog utanför schemat, men lovar att tänka på det när jag tar mig till Göteborg igen! Fasen, åååh det hade ju varit hur kul som helst….!!!! Många många kramar!!!

Lämna en kommentar