Guidad tur i Sandträsk Sanatorium

Igår kväll var vi ett helt gäng som åkte upp till Sanatoriet i Sandträsk, denna gång för en guidad tur och nu hade jag lånat ihop stativ till kameran för att kunna mixtra lite till. Jättekul att få mer information om de olika rummen, vissa av dem hade jag ju redan sett men funderade kring, och andra hade vi faktiskt helt missat vid förra besöket. Vi fick höra en hel del spökhistorier om saker som folk upplevt på plats, och tydligen var det så att bara häften av de ca 30 000 personer som kom hit för att de misstänktes ha tuberkulos faktiskt fick åka hem levande. Kanske inte så konstigt då om det faktiskt spökar lite, och ser det lite ut som att det står nån längst ner i korridoren på bilden?

I det här rummet brukade det hållas gudstjänster, ett vackert rum som jag helt missade förra gången. Sen fick jag även veta vad som fanns bakom den stängda järndörren på översta våningen, som vi trodde var låst, den ledde upp på taket via en smal spiraltrappa!

På det här vackra tornet hade hundratals personer skrivit sina namn en gång i tiden. Lite historiskt klotter helt enkelt, men de flesta namnteckningarna var väldigt vackra.

Till höger ser man delar av den stora entrén, och ljuset i det här trapphuset var verkligen otroligt fint. När jag testade lite olika slutartider tog jag en ”slaskbild” med väldigt mycket skak, men i efterhand blev den ändå rätt frän. Kanske är det så här som en del personer ser denna plats?

Idag är första dagen på min tvåveckorssemester, och även om det egentligen bara är en vanlig lördag så känns det ju lite speciellt. Tror att jag ska unna mig själv att hitta min rätta dygnsrytm och inte gå isäng tidigt utan bli lite nattuggla igen, som jag egentligen är om jag inte måste upp tidigt hela tiden. Hundhusmålningen ska dras igång och lite annat smått å gott, men först ska Noomi få en långpromenad och vi får se hur elaka myggen är, om vi ger oss ut för att utforska eller håller oss på öppna ytor.

2 tankar på “Guidad tur i Sandträsk Sanatorium

  1. Tänka sig att allt det där fortfarande är kvar i så pass bra skick…din morfar låg på ett sanatorium också, Hällnäs var det nog 🙂

Lämna en kommentar