Blöta slädhundar

I fredags kväll fixade jag varm choklad (supergott med kardemumma och kanel i!), korv och annat smått och gott, och sen gick jag ut för att göra iordning släden och då…regnade det! Tråkigt! Slädsäcken blev blöt, jackan, selarna hundarna hängde med öronen… Ja det är ju inget drömväder om man ska ut och grilla direkt.

Vi packade oss i alla fall iväg, med tant och fjant i släden, och snön var blöt och lite ”sugig” så att släden ibland körde fast så att jag själv inte orkade att rucka den ens. Å mitt i allt försökte jag ju spara på krafterna och vara snäll mot min förkylning för att inte bli sjukligare. Mina tuffa små hjältar kämpade på fint och bästa Fred hade sladdat leden upp mot träsket så att arbetsbördan snart blev mer normal.

När vi kom fram till grillplatsen vid träsket var där skottat och fint – helt perfekt! Regnandet hade slutat efter kanske en halvtimmes färd och kvar fanns bara en gråmulen mörk himmel. Bara att starta en eld, släcka pannlampan och dela ut tuggben till hundarna. Riktigt mysigt! Vi kom iväg rätt sent så klockan var nog kring nio redan då, alldeles tyst och lugnt i skogen och bara sprakandet från tallveden och så vinden som ven i tallkronorna, en liten början av stormen som skulle komma. En mysig avslutning på arbetsveckan, för mig och min lilla fyrbenta familj.

Noomi

Mintu

Giela somnade snart under bordet i vindskyddet och struntade helt i korvgrillning och tuggben. Själv grillade jag korv och drack varm choklad tills jag började må riktigt illa av mätthet! Haha, satt lutad mot en snövall och tänkte ”Om jag rör mig nu så spyr jag nog…”, så istället blundande jag och kände den varma vinden smeka ansiktet. Hade lätt kunnat somna där och då. Om vi inte hade haft ”måsten” att hinna hem till så hade vi kanske gjort just så.

Först kändes det helt knäppt att slå igång musik, eldar man i skogen så är det ju tyst normalt sett, men sen var det faktiskt riktigt mysigt med lite bra musik. Titta ut över vidderna och känna mig tacksam över allt bra livet har att erbjuda. Och när illamåendet började gå över och klockan närmade sig 23.00 så packade jag ihop hundarna igen och ryckte ankaret ur snön för hemfärd. Supertrött men glad på alla sätt.

På vägen hem klarnade himlen upp och stjärnorna och månen gjorde oss sällskap. Inget behov av pannlampa och hundarna pinnade på fint. Härligt att komma nerför backen och se ljusen från älvdalen och veta att hemma och sängen var nära. Nere på älven stannade jag för att fotografera lite.

Stupade i säng efter att alla hundarna fått mat, och sov som en stock tills klockan ringde. Igår (lördag) var det ju nämligen dags för min premiär till Jokkmokks marknad! Trots att jag bott i snart 11 år här så har jag aldrig varit dit under marknadshelgen tidigare. Byaföreningen anordnar många roliga aktiviteter och nu fyllde vi en buss med 58 glada och ivriga resenärer och åkte mot Jokkmokk. Jättetrevligt att träffa alla igen, och även göra lite nya bekantskaper, och jag fick en perfekt guidning av marknaden med mina fina grannar Emma och Arnold. En superdag, och Jokkmokks marknad är ju faktiskt inte riktigt som alla andra marknader. Visst finns där lite krimskrams och sånt, men man känner ändå lite av historiens vingslag och utbudet av skinn, päls, hantverk och samisk kultur ger ju en helt annorlunda upplevelse.

När vi kom hem var det svart i byn, strömavbrott på många platser i kommunen pga. stormen som fällde träd och annat, och just då hade jag gärna kunnat klyva mig lite för att vara på plats med mina kollegor och få ström till kunderna igen så snabbt som möjligt. Samtidigt så har allt sin tid, och det var helt perfekt att få tillbringa en hel dag med trevliga bybor, något som jag varit alldeles för dålig på att göra med alla omställningar som varit sen jag flyttade hit till byn, så det kändes ändå som om jag var på rätt plats. Jag är ju ingen riktig elnätshjälte ännu utan kan ju bara rädda elnät som ”wingman” eller så… =)

Fick god och mysig middag hos grannarna och det visade sig att min Darth Vader i bokhyllan inte behöver känns sig ensam – de hade en pratande och gående R2-D2! Huuur cool som helst! =) Supertrevligt, många tack och det gör vi om!

Blev ännu en heldag och med lite förkylning i kroppen lämnade det mig glad men helt slut, och när jag gick med trötta ben i mörkret uppför min uppfart mot mitt söta lilla hus så kändes allt så himla bra. ”Det blir som det blir, och det kommer att bli jättebra” kändes som en självklar och levande tanke igen. Somnade 21.30 helt supertrött och släpade mig upp först efter nio imorse. Behövligt och härligt! Nu diskar jag bort efter senaste halva veckans roligheter och ska sen ut i naturen med hundarna för att bländas av vårsolen. Superfult ute när stormen blås ner kvistar och bark och barr, men lyfter man blicken mot himlen kan man ändå inte låta bli att le!

En tanke på “Blöta slädhundar

1. Hejsan! Vilken underbar utflykt det ser så otroligt vackert ut där uppe, på dina fina bilder,med hundarna.Jag önskar att jag hade fått följa med er på er fina utflykt,ser så rogivande ut.
    Jokkmoksmarknaden har min man & jag önskat att få komma till en gång i vårt liv innan man blir alldeles för lastgammal. Vet inte bara hur man skall ta sig dit?? Flyg förstår jag men det går ju bara flyg till Luleå,sen vidare vet vi ej?? Man kan ju alltid få Önska) Ni får ha det sååå Jätte Bra & hoppas verkligen att du blir bättre med din förkylning.